01 mrt 2019

Districtsschepenen willen privé parkeerplaatsen aan districtshuis niet opgeven.

“We zijn twee maanden ver in de legislatuur en de verkiezingsbeloften liggen bij CD&V Merksem al bij het oud papier"

Districtsschepenen willen privé parkeerplaatsen aan districtshuis niet opgeven.

Gisteren stemde de meerderheid in district Merksem (N-VA, sp.a, CD&V) voor het behoud van privé parkeerplaatsen voor de districtsschepenen aan het districtshuis. Oppositiepartijen Open Vld en Groen hadden gevraagd om die te schrappen. Volgens hen moet het bestuur het goede voorbeeld geven en ook bijdragen aan een modal shift. Opvallend: CD&V, die zelf het voorstel deed tijdens de campagne, stemde tegen.

In het Toekomstverbond dat gesloten werd tussen Vlaamse overheid, stad Antwerpen, havenbedrijf en actiegroepen ter ontwarring van het Oosterweeldossier werd bepaald dat er gestreefd zou worden naar een modal shift. Nog maximaal 50% van alle verplaatsingen mag daarbij met de wagen gebeuren. De andere 50% moet dan gebeuren met alternatieve vervoersmodi zoals met de fiets, het openbaar vervoer, deelmobiliteit of te voet. Nog volgens het Toekomstverbond moet dit een gedeelde inspanning van iedereen worden.

Merksemse oppositiepartijen Open Vld en Groen zagen hier ook een rol weggelegd voor lokale beleidsmakers. Die hebben volgens hen namelijk een voorbeeldfunctie. Ze dienden daarom een motie in om de privé parkeerplaatsen voor districtsschepenen aan het Merksems districtshuis te schrappen en terug te geven aan de buurt. Dat zou niet alleen een goed signaal zijn maar ook de parkeerdruk in de wijk kunnen verbeteren.

De meerderheid van N-VA, sp.a en CD&V stemde echter het voorstel weg, tot onbegrip van Open Vld en Groen.

Bavo De Mol (Open Vld): “Er wordt van elke burger een inspanning gevraagd om bij te dragen aan een vlottere mobiliteit. Dan is het niet meer dan rechtvaardig dat de politiek ook een inspanning levert. Helaas stemt dit bestuur voor het behoud van haar eigen privileges. En dit ten koste van de buurtbewoners die een extra parkeerplaats wel echt verdienen.”

Karin Staes (Groen): “Dit bestuur beloofde om werk te maken van betere fietsinfrastructuur, maar wil zelf vooral met de auto blijven rijden. En eigenlijk is er geen probleem: de schepenen moeten zowat 1,5 tot maximaal 2,2km overbruggen van thuis tot het districtshuis. 4min met de wagen, of 5 min met de fiets. De keuze van Groen zou snel gemaakt zijn.”

Vooral het feit dat CD&V het voorstel mee weg stemde zet kwaad bloed. De partij kwam namelijk zelf tijdens haar lokale verkiezingscampagne met het voorstel op de proppen. (bekijk hier hun voorstel tijdens de campagne)

“We zijn twee maanden ver in de legislatuur en de verkiezingsbeloften liggen al bij het oud papier” aldus De Mol en Staes teleurgesteld."

 

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.